Sayfalar

Trafikte "geçiş üstünlüğü"


Trafikte bütün araçların yolda hareketleri ve kavşakları kullanmaları kanun ve kurallarla belirlenmiştir. Ancak, bazı durumlarda olağan kurallar devre dışı kalır ve olağanüstü durumlarda uygulanmak üzere başka kurallar devreye girer.



Şöyle ki, trafikte bazı araçların "geçiş üstünlüğü" vardır. Bu geçiş üstünlüğü sırasıyla
1. Ambulans
2. İtfaiye
3. Polis

Yolda arkadan gelen ambulans ve itfaiyeyi görmezden gelip, polisin geldiğini görünce sağa sola kaçışan yalaka ve korkaklar bu sıralamayı iyi öğrenmelidir.

Önce ambulans!!!
Ambulans, itfaiye ve polisin karşılaştığı kavşakta; polis ve itfaiye durup ambulansa yol vermek zorundadır. Polis yine itfaiyeye yol verdikten sonra yola girebilir.

Buna "geçiş üstünlüğü" denir.
Tekrar yazalım: ÖNCE AMBULANS!!!


Görev sırasında belirli araç sürücülerinin, can ve mal güvenliğin tehlikeye sokmamak şartıyla trafik kısıtlama veya yasaklarına bağlı olmalarına geçiş üstünlüğü denir.

Geçiş Üstünlüğüne Sahip Araçlar:

1-Yaralı ve acil hastaların taşınması ve bunlara ilk ve acil yardım yapılması için kullanılan cankurtaran ve özel amaçlı taşıtlarla, yaralı ve acil hasta taşıyan diğer araçlar, (Mavi-kımızı veya mavi tepe lambası)

2- İtfaiye araçları ile benzeri acil müdahale araçları, (kırmızı tepe lambası)

3- Sanık veya suçluları takip  eden veya genel güvenlik ve asayiş için olay yerine giden zabıta araçları, (Mavi-kımızı veya mavi tepe lambası)

4- Trafik güvenliğini koruma veya trafik kazasına el koyma amacı ile olay veya kaza yerine giden trafik hizmetlerine ait araçlar, (Mavi-kımızı veya mavi tepe lambası)

5- Yolun yapım ve bakımından sorumlu kuruluşa ait kar ve buz mücadelesi çalışmalarında görevli araçlar, (Mavi tepe lambası)

6- Sadece alarm sırasında olmak üzere sivil savunma hizmetlerine ait araçlar, (Kırmızı tepe lambası)

7- Hizmetin devamı süresince koruma araçları ile korunan araçlar. (Mavi tepe lambası)Bu araçlar bir birbirleriyle karşılaşmalarında, geçiş üstünlüğü hakkı ile kavşaklarda ilk geçiş hakkını, yazılış sırasına göre kullanırlar.Geçiş üstünlüğüne sahip bir aracın duyulur veya görülür işaretini alan  araç sürücüleri, bu araçların kolayca ilerlemelerini sağlamak için taşıt yolu üzerinde yer açmak, gerekiyorsa durmak ve bu araçlar tarafından tamamen geçilinceye kadar beklemek zorundadırlar. Bir kavşakta iken böyle bir işaret alan araç sürücüleri, derhal kavşağı boşaltmak ve gerekiyorsa emniyetli bir mesafe uzaklaştıktan sonra geçişi engellemeyecek şekilde durmak ve bu araçlar tamamen geçinceye kadar beklemek zorundadır.Cankurtaran dışında, yaralı ve acil hasta taşıyan ve geçiş üstünlüğüne sahip oldukları ayrım işaretiyle belirlenmemiş olan araçlar geçiş üstünlüğü hakkını, gereksiz olmamak şartı ile kendilerine taşıt yolu üzerinde yer açılmasını sağlamak üzere yeterli şekilde ses cihazlarını ve ışık işaretlerini kullanarak, gerektiğinde el ve kol işareti yaparak, karayolunu kullananları uyarmak suretiyle kullanılır.Karayolu yapısı ile kentsel yapının yapım, onarım, bakım ve işletilmesi ve karayolunun temizlenmesinde kullanılan araçlar, kurtarıcı araçlar, ağırlık ve boyutları bakımından özel izinle karayoluna çıkan ve bunlara eskortluk eden araçların üstlerinde sarı renkli uyarı işareti bulunur. Bu işaret geçiş üstünlüğü hakkı vermez. Sarı renkli ışıklı uyarı işareti sadece bu araçların kendilerini belli etmeleri, tehlikesizce sürülmeleri ve karayolunu kullananların uyarılması amacı ile kullanılır...

11 yorum:

  1. Görev sırasında diye başlayan kurallar olduğunu görüyoruz. Görev dışı tepe lambası ve siren kullanılabilir mi ? her aracı olursa olsun, Ambulans itfaiye veya Polis aracı göreve gitmiyorsa yasa olarak tepe lambasını yakıp siren çalarak geçiş üstünlüğü isteyebilir mi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ambulans itfaiye polis araçları acil durumlar olmadığında siren çalmaz ama yinede diğer araçlara göre geçiş üstünlüğüne sahiptir, yada kendi aralarında bir aracın daha aciliyeti varsa o geçmelidir. Bu ülkede trafiğe takılmadan geçmek için ambulans kiralayan şerefli zenginler bile vardır.

      Sil
  2. Görev sırasında diye başlayan kurallar olduğunu görüyoruz. Görev dışı tepe lambası ve siren kullanılabilir mi ? her aracı olursa olsun, Ambulans itfaiye veya Polis aracı göreve gitmiyorsa yasa olarak tepe lambasını yakıp siren çalarak geçiş üstünlüğü isteyebilir mi ?

    Soruya yanıt lütfen...

    YanıtlaSil
  3. Görev sırasında diye başlayan kurallar olduğunu görüyoruz. Görev dışı tepe lambası ve siren kullanılabilir mi ? her aracı olursa olsun, Ambulans itfaiye veya Polis aracı göreve gitmiyorsa yasa olarak tepe lambasını yakıp siren çalarak geçiş üstünlüğü isteyebilir mi ?

    Soruya yanıt lütfen...

    YanıtlaSil
  4. Görev harici tepe lambası ve siren kullanımı kesinlikle yasaktır ve hiç bir şekilde geçiş üstünlüğüne sahip değildirler. Görevde olmadığı halde tepe lambası ya da siren kullanarak trafikte geçiş üstünlüğü sağlamaya çalışan araçlara Karayolları Trafik Kanunu ve Türk Ceza Kanununa göre cezalar verilebilmekte. Elbette, şikayet edilir ise.

    YanıtlaSil
  5. Hayır buradahatalı bilgi var. Amsulans ile itfaiye karşılaştığında geçiş önceliği itfaiyeye aittir. Mantıklı olan budur. Çünkü bir yangına yetişip yanmak üzere olar birilarini kurtaracaktır. Ondan sonra ambulansin işi başlayacaktır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kanun önce ambulans diyor. Her yangında insan canı tehlikede değildir. Ama ambulansta insan olduğu kesindir. Değil mi?

      Sil
  6. YOL AÇILMAZ İSE SIRALAMANIN NE ÖNEMİ OLABİLİR SİZCE ?
    ÖNCELİK YOL AÇMA ARACINDA OLMALI..
    ARKASINDAN SIRASI İLE;
    İTFAİYE - AMBULANS VE POLİS ARACI..

    YanıtlaSil
  7. Yol açma aracı nedir?
    O zaman bütün öncelikler greyderde olur. :)

    YanıtlaSil